Ce sujet est sensible, car les grandes maisons d'éditions pratiquent des prix sous forme d'abonnements groupés (appelés bundles). Les négociations permettent de soutenir des revues qui n'auraient pas d'abonnés et disparaîtraient probablement. Une étude dans PNAS (16 juin 2014), relayée par Science a montré que certaines universités payeraient le double en comparaison avec d'autres, et en considérant un prix rapporté au nombre d'étudiants et/ou de PhDs. La figure ci-jointe n'est pas dans l'article original de PNAS qui contient plein d'informations ; elle a été publiée par J Bohannon, Science Insider.
Voici le résumé de PNAS : "Large commercial publishers sell bundled online subscriptions to their entire list of academic journals at prices significantly lower than the sum of their á la carte prices. Bundle prices differ drastically between institutions, but they are not publicly posted. The data that we have collected enable us to compare the bundle prices charged by commercial publishers with those of nonprofit societies and to examine the types of price discrimination practiced by commercial and nonprofit journal publishers. This information is of interest to economists who study monopolist pricing, librarians interested in making efficient use of library budgets, and scholars who are interested in the availability of the work that they publish."
Bergstrom TC, et al. Evaluating big deal journal bundles. PNAS 2014;111:9425-9430.
Bohannon J. Secret bundles of profit. Study lifts veil on journal price negociations. Science 2014;344:1332-1333.